Hieronder heb ik de (bij mij) bekende CAN ID's die ik meet op de Infotainment Bus van mijn Audi A4 B6 weergegeven.
De berichten zijn 1 tot 8 bytes lang (00 01 02 03 04 05 06 07) en zijn veelal Hexadecimaal. Op sommige ID's worden ASCII teksten (leesbare content) weergegeven. Audi hanteert wel een beperkte ASCII tabel. Deze zal ik ook op de website publiceren.
ID | MSG | Bytes | Ascii | Beschrijving |
261 | 54 45 53 54 20 20 20 20 | 8 | Ja | Eerste regel content op FIS |
263 | 54 45 53 54 20 20 20 20 | 8 | Ja | Tweede regel content op FIS |
265 | 54 45 53 54 20 20 20 20 | 8 | Ja | Eerste regel content op FIS (hoge prio / gebruikt door telefoon) |
267 | 54 45 53 54 20 20 20 20 | 8 | Ja | Tweede regel content op FIS (hoge prio / gebruikt door telefoon) |
271 | 10 | 1 | Nee | Stand van het contactsleutel; 10 betekent sleutel uit contact |
351 | 00 6E 10 AE 09 76 75 05 | 8 | Nee | Byte 0, 00 vooruit / 01 achteruit |
351 | 00 6E 10 AE 09 76 75 05 | 8 | Nee | Byte 1 en 2, snelheid; byte1 en byte2 omwisselen, 106E. Decimaal / 200 = 21Km/h |
351 | 00 6E 10 AE 09 76 75 05 | 8 | Nee | Byte 4 en 5 Wheel pulse; afgelegde afstand berekenen |
353 | 20 F5 0C 65 80 6F | 6 | Nee | Toerental; byte1 en byte2 omwisselen, 0CF5. Decimaal / 4 = 829 rpm |
353 | 20 F5 0C 65 80 6F | 6 | Nee | Byte 3 geeft de Coolant Temperatuur in graden Fahrenheit. (-32 / 1,8 = Celcius) |
428 | 16 01 00 00 00 00 00 00 | 8 | Nee | Ring-ID, KI zoekt Rns-e. Beantwoorden met; 436 [1A] (bij telefoon aan), of 428 [08] 01 00 00 00 00 |
436 | 1A 01 00 00 00 00 00 00 | 8 | Nee | Ring-ID, KI zoekt telefoon. Beantwoorden met; 43A [08] 01 00 00 00 00 |
436 | 16 02 80 00 00 00 | 6 | Nee | Rns-e eerste aanmelding op de ring |
43A | 1A 02 80 00 00 00 | 6 | Nee | Telefoon eerste aanmelding op de ring |
461 | 37 30 01 40 00 00 | 6 | Nee | Up knop Rns-e |
461 | 37 30 01 80 00 00 | 6 | Nee | Down knop Rns-e |
461 | 37 30 01 00 40 01 | 6 | Nee | Left knop Rns-e |
461 | 37 30 01 00 20 01 | 6 | Nee | Right knop Rns-e |
461 | 37 30 01 01 00 00 | 6 | Nee | Previous knop Rns-e |
461 | 37 30 01 02 00 00 | 6 | Nee | Next knop Rns-e |
461 | 37 30 01 00 10 00 | 6 | Nee | Selection knop (grote ronde) Rns-e |
461 | 37 30 01 00 02 00 | 6 | Nee | Return knop Rns-e |
461 | 37 30 01 00 01 00 | 6 | Nee | Setup knop Rns-e |
5C0 | 39 00 | 2 | Nee | Passieve staat Multifunctioneel stuurwiel |
5C0 | 39 02 | 2 | Nee | Left knop Multifuncioneel stuurwiel |
5C0 | 39 03 | 2 | Nee | Right knop Multifunctioneel stuurwiel |
5C0 | 39 04 | 2 | Nee | Up knop Multifuncioneel stuurwiel |
5C0 | 39 05 | 2 | Nee | Down knop Multifuncioneel stuurwiel |
5C0 | 3A 1C | 2 | Nee | Mode knop Multifunctioneel stuurwiel |
602 | 89 12 30 00 00 00 00 00 | 8 | Nee | Activeert de Tv/Video optie in je RNS-E |
604 | 81 00 00 00 00 00 00 00 | 8 | Nee | Blijft altijd gelijk |
621 | 10 49 3C | 3 | Nee | Byte 0 reageert op Bestuurdersportier en motorklep |
621 | 10 49 3C | 3 | Nee | Byte 1 en 2 loopt op wanneer contact passief is. LSB,MSB |
623 | 00 14 25 54 12 03 20 16 | 8 | Nee | Tijd / datum; xx HH MM SS DD MM YY YY |
627 | 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 | 8 | Nee | Byte 0 reageert op Bestuurderportier, 0 dicht / 8 open |
627 | 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 | 8 | Nee | Byte 0 (2e cijfer) reageert op status FIS scherm; 0, default, 1 aanmelding FIS, 4 is P (versnelling) |
627 | 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 | 8 | Nee | Byte 1tm7 standaard 28. 1tm4 wordt 3A wanneer FIS actief is. Alles 00 wanneer geen FIS activiteit |
635 | 39 00 10 | 3 | Nee | Verlichting, byte1; 00 uit / 64 aan. |
635 | 39 00 10 | 3 | Nee | Byte 2; dimmingspercentage dash-verlichting |
651 | C0 14 61 20 14 40 | 6 | Nee | Altijd dezelfde stand |
653 | 01 01 14 | 3 | Nee | Altijd dezelfde stand |
661 | 83 01 12 37 00 00 00 00 | 8 | Nee | Rns-e Aan, byte 2 (37) geeft de modus aan, in dit geval VIDEO |
665 | 6F 20 00 00 30 00 20 | 7 | Nee | Dit bericht wordt verstuurd om telefoon-activiteit aan te duiden |
6C0 | 8 | Ja | Wordt gebruikt voor Rns-e naar FIS scherm (wordt toegelicht andere post) | |
6C1 | 8 | Ja | Wordt gebruikt voor Rns-e naar FIS scherm (wordt toegelicht andere post) | |
6C4 | A0 0F 8A FF 4A FF | 6 | Nee | Keep alive verzoek van KI voor Telefoon |
6C5 | A3 | 1 | Nee | Beantwoorden van keep alive verzoek Telefoon naar KI |
Van een aantal ID's weet ik (nog) niet precies wat de berichten precies vertellen. Deze ID's / berichten heb ik in het rood gearceerd.
[whohit]Bekende CanIDs[/whohit]
U vindt dat deze informatie op de VW/Audi can-bus nuttig. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eirT8LbSRl4j06BpwgsiE4PM_2BGH9UStdWLXwKvHJw/edit?hl=en&pref=2&pli=1#gid=0
Het kwam uit een Golf (Ik ben niet zeker welke generatie) maar er is een heleboel consistentie over modellen. Veel van dit is afkomstig van het gemak kan.
Vic Mozes
Thanks for this input Vic!
It indeed seems that some of the VW convenience Can has been ported to Audi’s Infotainment Can. Especially ID 621 is interesting (never looked at binary reading before). I will surely have a look at this!