Bekende CANID’s

Hieronder heb ik de (bij mij) bekende CAN ID's die ik meet op de Infotainment Bus van mijn Audi A4 B6 weergegeven.

De berichten zijn 1 tot 8 bytes lang (00 01 02 03 04 05 06 07) en zijn veelal Hexadecimaal. Op sommige ID's worden ASCII teksten (leesbare content) weergegeven. Audi hanteert wel een beperkte ASCII tabel. Deze zal ik ook op de website publiceren.

ID MSG Bytes Ascii Beschrijving
261 54 45 53 54 20 20 20 20 8 Ja Eerste regel content op FIS
263 54 45 53 54 20 20 20 20 8 Ja Tweede regel content op FIS
265 54 45 53 54 20 20 20 20 8 Ja Eerste regel content op FIS (hoge prio / gebruikt door telefoon)
267 54 45 53 54 20 20 20 20 8 Ja Tweede regel content op FIS (hoge prio / gebruikt door telefoon)
271 10 1 Nee Stand van het contactsleutel; 10 betekent sleutel uit contact
351 00 6E 10 AE 09 76 75 05 8 Nee Byte 0, 00 vooruit / 01 achteruit
351 00 6E 10 AE 09 76 75 05 8 Nee Byte 1 en 2, snelheid; byte1 en byte2 omwisselen, 106E. Decimaal / 200 = 21Km/h
351 00 6E 10 AE 09 76 75 05 8 Nee Byte 4 en 5 Wheel pulse; afgelegde afstand berekenen
353 20 F5 0C 65 80 6F 6 Nee Toerental; byte1 en byte2 omwisselen, 0CF5. Decimaal / 4 = 829 rpm
353 20 F5 0C 65 80 6F 6 Nee Byte 3 geeft de Coolant Temperatuur in graden Fahrenheit. (-32 / 1,8 = Celcius)
428 16 01 00 00 00 00 00 00 8 Nee Ring-ID, KI zoekt Rns-e. Beantwoorden met; 436 [1A] (bij telefoon aan), of 428 [08] 01 00 00 00 00
436 1A 01 00 00 00 00 00 00 8 Nee Ring-ID, KI zoekt telefoon. Beantwoorden met; 43A [08] 01 00 00 00 00
436 16 02 80 00 00 00 6 Nee Rns-e eerste aanmelding op de ring
43A 1A 02 80 00 00 00 6 Nee Telefoon eerste aanmelding op de ring
461 37 30 01 40 00 00 6 Nee Up knop Rns-e
461 37 30 01 80 00 00 6 Nee Down knop Rns-e
461 37 30 01 00 40 01 6 Nee Left knop Rns-e
461 37 30 01 00 20 01 6 Nee Right knop Rns-e
461 37 30 01 01 00 00 6 Nee Previous knop Rns-e
461 37 30 01 02 00 00 6 Nee Next knop Rns-e
461 37 30 01 00 10 00 6 Nee Selection knop (grote ronde) Rns-e
461 37 30 01 00 02 00 6 Nee Return knop Rns-e
461 37 30 01 00 01 00 6 Nee Setup knop Rns-e
5C0 39 00 2 Nee Passieve staat Multifunctioneel stuurwiel
5C0 39 02 2 Nee Left knop Multifuncioneel stuurwiel
5C0 39 03 2 Nee Right knop Multifunctioneel stuurwiel
5C0 39 04 2 Nee Up knop Multifuncioneel stuurwiel
5C0 39 05 2 Nee Down knop Multifuncioneel stuurwiel
5C0 3A 1C 2 Nee Mode knop Multifunctioneel stuurwiel
602 89 12 30 00 00 00 00 00 8 Nee Activeert de Tv/Video optie in je RNS-E
604 81 00 00 00 00 00 00 00 8 Nee Blijft altijd gelijk
621 10 49 3C 3 Nee Byte 0 reageert op Bestuurdersportier en motorklep
621 10 49 3C 3 Nee Byte 1 en 2 loopt op wanneer contact passief is. LSB,MSB
623 00 14 25 54 12 03 20 16 8 Nee Tijd / datum; xx HH MM SS DD MM YY YY
627 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 8 Nee Byte 0 reageert op Bestuurderportier, 0 dicht / 8 open
627 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 8 Nee Byte 0 (2e cijfer) reageert op status FIS scherm; 0, default, 1 aanmelding FIS, 4 is P (versnelling)
627 80 3a 3a 3a 3a 28 28 28 8 Nee Byte 1tm7 standaard 28. 1tm4 wordt 3A wanneer FIS actief is. Alles 00 wanneer geen FIS activiteit
635 39 00 10 3 Nee Verlichting, byte1; 00 uit / 64 aan.
635 39 00 10 3 Nee Byte 2; dimmingspercentage dash-verlichting
651 C0 14 61 20 14 40 6 Nee Altijd dezelfde stand
653 01 01 14 3 Nee Altijd dezelfde stand
661 83 01 12 37 00 00 00 00 8 Nee Rns-e Aan, byte 2 (37) geeft de modus aan, in dit geval VIDEO
665 6F 20 00 00 30 00 20 7 Nee Dit bericht wordt verstuurd om telefoon-activiteit aan te duiden
6C0 8 Ja Wordt gebruikt voor Rns-e naar FIS scherm (wordt toegelicht andere post)
6C1 8 Ja Wordt gebruikt voor Rns-e naar FIS scherm (wordt toegelicht andere post)
6C4 A0 0F 8A FF 4A FF 6 Nee Keep alive verzoek van KI voor Telefoon
6C5 A3 1 Nee Beantwoorden van keep alive verzoek Telefoon naar KI

Van een aantal ID's weet ik (nog) niet precies wat de berichten precies vertellen. Deze ID's / berichten heb ik in het rood gearceerd.
[whohit]Bekende CanIDs[/whohit]

Reageer

2 Reacties op "Bekende CANID’s"

Email mij bij:
Sorteer op:   nieuwste | oudste | meest gestemd
Lid

U vindt dat deze informatie op de VW/Audi can-bus nuttig. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eirT8LbSRl4j06BpwgsiE4PM_2BGH9UStdWLXwKvHJw/edit?hl=en&pref=2&pli=1#gid=0

Het kwam uit een Golf (Ik ben niet zeker welke generatie) maar er is een heleboel consistentie over modellen. Veel van dit is afkomstig van het gemak kan.

Vic Mozes

wpDiscuz